Com os Ricos e Famosos
Introdução: O dinheiro é uma coisa complicada. Nas últimas semanas, tenho referido Deuteronômio 28, que ensina que aqueles que seguem os mandamentos de Deus serão, materialmente, abençoados. Foi essa regra de vida que motivou os amigos de Jó a argumentarem que a perda de sua riqueza e outros problemas foram devido a sua incapacidade de obedecer a Deus. Mesmo Jó acreditava nisso pois, em Jó 31, ele faz uma nova verificação de sua obediência e exige uma audiência na qual Deus teria que responder-lhe. Por outro lado, em Mateus 19:24, Jesus iguala o dinheiro com uma incapacidade de entrar no céu. Como pode a obediência levar a riqueza mas, depois, a riqueza manter você fora do céu. Vamos pular para nosso estudo da Bíblia e ver o que podemos aprender!
A. Leia Mateus 19:16-17. Se alguém lhe fizesse esta pergunta, como você responderia? (Eu diria: “Não há nada de bom que você possa fazer para entrar no céu. Ao invés disso, você deve contar com o que Jesus fez em seu favor”.)
1. O que Jesus respondeu? (Acho que Jesus disse, essencialmente, a mesma coisa : “Por que você me pergunta sobre o que é bom? Há somente Um que é bom”.)
2. Algumas traduções dizem “Mestre” ou “Bom Mestre,” mas a maioria daquelas que consultei não incluem “bom” para descrever Jesus. O problema em traduzir isto como “Bom Mestre” é que Jesus parece responder que somente Deus é bom e que Ele (Jesus) não é Deus. Qual o problema disto, atualmente? (Jesus é Deus! A forma como a NVI e muitas outra traduzem isto, está consistente com o ensinamento geral da Bíblia sobre a Trindade.)
3. Observe que, não obstante, o que escrevi, Jesus, claramente, diz: “Guarde os mandamentos”. Guardar os mandamentos deveria ser nosso objetivo? ( Sim, claro.)
B. Leia Mateus 19:18-19. Considere a lista dos mandamentos de Jesus. O que há de estranho nela? (Jesus lista, somente, nossas obrigações para com os outros. Ele não lista nenhuma de nossas obrigações com Deus.)
1. A questão, para o jovem rico, presume que manter alguns dos mandamentos seria suficiente, e Jesus contrapõe, com uma lista parcial. Manter parte dos mandamentos é bom o suficiente? (Tiago 2:10-11 nos diz que violar um dos mandamentos é como violar todos eles.)
Direito de Cópia de 2014, por Bruce N. Cameron, J.D. Todas as referências das Escrituras são da Bíblia de Estudo na Nova Versão Internacional (NVI), editada em 2003 pela Editora Vida – São Paulo, a menos que indicado de outra forma. As citações da NVI são usadas com permissão. As respostas sugestivas encontram-se entre parênteses. As frases entre chaves { } foram acrescentadas pelo tradutor e não constam no original. Ore pela direção do Espírito Santo enquanto estuda.
Estes comentários referem-se às Lições da Escola Sabatina, publicadas em Português pela Casa Publicadora Brasileira, cujo original pode ser encontrado semanalmente em "http://www.cpb.com.br/htdocs/periodicos/les2014.html"
Tradução: Denise de Mesquita
-
O Jovem Rico
- Leia Mateus 19:20-21. Esta é a chave para o céu? Vender nossos bens e dá-los aos pobres nos faz perfeitos?
- Leia Mateus 19:22-25. Sei porque estou perplexo com a conversa de Jesus com o jovem rico e por que os discípulos estavam “grandemente maravilhados?” (Eles tiveram em Deuteronômio 28 a compreensão das coisas – este jovem foi abençoado, porque ele era bom. Além disso, o jovem rico disse que tinha sido obediente.)
- Leia Mateus 19:26. Finalmente, chegamos a uma resposta dada por Jesus que parece se encaixar no restante da Bíblia. Vamos considerar uma série de questões:
- Qual era o pensamento consistente do jovem rico? (Que a obediência lhe daria o céu – e ele tinha sido obediente.)
- Em última análise, o que aprendemos sobre o jovem rico? (Que ele não poderia obedecer, ou, não obedeceu. Ele não estava disposto a vender tudo o que tinha.)
- É possível que, com Suas perguntas, Jesus estivesse “brincando” com o jovem rico, a fim de que ele enxergasse a verdade – que ele não poderia obter seu caminho para o céu, por seu próprio esforço?
- Se Jesus estava “brincando”, por que Ele não disse para o jovem rico: “Eu só estava brincando com você. A chave para o céu é a graça e não existe nada que você possa fazer para ser salvo – inclusive dar de presente seu dinheiro ou sua vida”? (Leia 1 Coríntios 13:3 e compare.)
- Releia Mateus 19:23-24. Dificilmente, isso soa como se Jesus estivesse brincando quanto ao dinheiro ser uma problema. O que você acha que Jesus quis dizer? Existe um tema nesse diálogo todo? (A conclusão de Jesus (Mateus 19:26) é que a salvação é impossível para os homens mas, possível, através de Deus. Se trabalharmos a partir disto, vemos que o jovem rico dependia, primeiro de suas obras e, segundo, de sua riqueza. Estas coisas estavam ao seu alcance. Jesus mostrou que o jovem rico estava errado quanto as suas obras, e Ele nos mostra que o jovem era dependente de seu dinheiro.)
- Em que o jovem rico deveria depender? (Deus!)
- Se isto é verdade, ele estaria doando seu dinheiro para ajudar os pobres ou, para salvar-se? (Tudo girava em torno do jovem rico. A questão era se ele confiaria em Deus ou, em seu dinheiro. Ele decidiu confiar em seu dinheiro.)
- Em que o jovem rico deveria depender? (Deus!)
- Leia Mateus 19:27-28. Pedro e os discípulos disseram que eles deixaram tudo e seguiram Jesus. O que Jesus disse que eles teriam? Coisas? (Não. Poder.)
- Leia Mateus 19:29. Vejo duas coisas nesta lista que representam riqueza – casas e campos. Parece que esta é uma dicussão sobre dinheiro? (Não! Trata-se de colocar Deus em primeiro lugar. Depender de Deus.)
- Deixe-me perguntar, novamente, para você, por que é difícil para um rico entrar no Reino do Céu? (Isso é sobre graça e dependência. Não podemos depender de nossas obras. Não podemos depender de nosso dinheiro. Não podemos depender da família. Devemos depender somente de Deus.)
- Nicodemos
- Leia João 3:1. O que aprendemos sobre Nicodemos? (Ele era um homem influente. No passado, li, em fontes extra- bíblicas, que a casa de Nicodemos era uma das mais ricas.)
- Leia João 3:2. Acho que Nicodemos pretendia elogiar Jesus. Se você fosse Jesus, você iria querer elogios? (Não. Nicodemos chegou à noite, o que fez parecer que ele não queria ser visto com Jesus. Ele chamou Jesus de Mestre e não o reconheceu como o Messias)
- Leia João 3:3. Jesus dispensou a “conversa fiada” ? (Sim. Ele foi direto ao ponto.)
- Leia João 3:4-10. Nicodemos chegou pensando que estava agradando. Jesus estava agradando Nicodemos? (Não!)
- O que isso nos ensina sobre como lidar com os ricos e poderosos? (Jesus compartilhou a verdade com Nicodemos mas, não, a ponto de comprometê-la, com o fim de obter a aprovação de Nicodemos.)
- Leia João 3:11. “Vocês” é um elogio? Quem, exatamente, é “vocês”? (Provavelmente, os líderes ricos e poderosos.)
- Leia João 3:12-15. Discutimos, anteriormente, a questão sobre Jesus negar que Ele era Deus. O que Jesus diz, aqui, sobre Sua divindade? (Ele diz que “veio do céu”.)
- Ao contrário do jovem rico, não temos a reação final de Nicodemos, para podermos discutir. O que Jesus disse, que indica que, provavelmente, Nicodemos estivesse pensando se O aceitaria como o Messias? (Jesus predisse, exatamente, como Ele morreria. Essa prova foi poderosa para Nicodemos.)
- Leia João 7:50 e João 19:38-40. O que Nicodemos acabou decidindo sobre Jesus? (Vemos que Nicodemos falou contra a prisão de Jesus, que ajudou a reivindicar Seu corpo e O preparou para o sepultamento.)
- Vamos voltar para as declarações finais de Jesus, na entrevista com Nicodemos. Leia João 3:16-18. Qual é o padrão para o julgamento? (Crença. Se você não acredita em Jesus, você “já está condenando”. O “já” sugere que nossas obras não conquistam a salvação. Se você não acredita, não precisamos entrar na questão das suas obras.)
- . Atitude
- Leia Lucas 16:13-15 e Deuteronômio 8:17-18. Quais são alguns dos maiores problemas de atitude para aqueles que são ricos? (A atitude maior. Primeiro, a postura de serem responsáveis por suas riquezas e, segundo, a postura de devoção pela riqueza.)
- Como se encaixam essas duas histórias que estudamos: o jovem rico e Nicodemos? (O jovem rico estava procurando por uma afirmação de sua justiça. Nicodemos ficou ofendido, quando Jesus lhe disse que precisava fazer algo diferente, para ser salvo.)
- Você tem que ser rico para amar o dinheiro? (Não. Amar pouco dinheiro (e a ambição dos ricos) pela razão de não terem nada, também, é devoção ao dinheiro.)
- Quando Jesus disse, em Mateus 19:23, que é difícil para um homem rico (ou mulher) entrar no céu, o que você acha que Ele quis dizer? (Ir para o céu transforma em graça a dependência a Deus. Os ricos têm, frequentemente, a atitude de auto-dependência. As duas atitudes levam à tensão.)
- Amigo, qual sua atitude acerca do dinheiro? Você depende dele? Por que não comprometer-se, hoje, a depender de Deus – seja para a salvação ou para suas necessidades diárias?
- Leia Lucas 16:13-15 e Deuteronômio 8:17-18. Quais são alguns dos maiores problemas de atitude para aqueles que são ricos? (A atitude maior. Primeiro, a postura de serem responsáveis por suas riquezas e, segundo, a postura de devoção pela riqueza.)
- Próxima semana: Discipulando Poderosos.
Copr. 2014, Bruce N. Cameron, J.D. All scripture references are to the New International Version (NIV), copr. 1973, 1978, 1984 International Bible Society, unless otherwise noted. Quotations from the NIV are used by permission of Zondervan Bible Publishers. Suggested answers are found within parentheses. If you normally receive this lesson by e-mail, but it is lost one week, you can find it by clicking on this link: . Pray for the guidance of the Holy Spirit as you study.
Introduction: Money is a tricky thing. In the last few weeks I’ve referred to Deuteronomy 28, which teaches that those who follow God’s commands will be materially blessed. It was this rule of life that caused Job’s friends to argue that his loss of wealth and other problems were due to Job’s failure to obey God. Even Job believed this, for in Job 31 he recounted his obedience and demanded a hearing in which God would have to answer him. On the other hand, in Matthew 19:24 Jesus equates money with an inability to get into heaven. How can obedience lead to wealth, but then wealth keeps you out of heaven? Let’s jump into our study of the Bible and see what we can learn!
- Rich Ruler
- Read Matthew 19:16-17. If someone asked you this question, how would you respond? (I would say “There is nothing good you can do to enter heaven. Instead, you must rely on what Jesus did on your behalf.”)
- What did Jesus answer? (I think Jesus said essentially the same thing - only God is good so don’t ask me what good thing you can do.)
- Some translations say, “Good Master” or “Good Teacher,” but the majority of those I consulted do not include “good” to describe Jesus. The problem with translating this as “Good Master” is that Jesus seems to respond that only God is good and He (Jesus) is not God. What problem does that present? (Jesus is God! The way the NIV, and many others, translate this is consistent with the general teaching of the Bible on the Trinity.)
- Notice that notwithstanding what I just wrote, Jesus clearly says, “Keep the commandments.” Should it be our goal to keep the commandments? (Yes, of course.)
- Read Matthew 19:18-19. Consider Jesus’ list of commandments. What is odd about them? (Jesus only lists our obligations to others. He does not list any of our obligations to God.)
- The rich ruler’s question assumes that keeping some of the commandments is sufficient, and Jesus replies with a partial list. Is keeping part of the commandments good enough? (James 2:10-11 tells us that violating one commandment is a violation of them all.)
- Read Matthew 19:20-21. Is this the key to heaven? Selling our goods and giving them to the poor makes us perfect?
- Read Matthew 19:22-25. I know why I’m astonished by Jesus’ conversation with the rich ruler, why are the disciples “exceedingly amazed?” (They had the Deuteronomy 28 understanding of things - this young fellow was blessed because he was good. In addition, the rich ruler said he had been obedient.)
- Read Matthew 19:26. Finally, we get to an answer from Jesus that seems to fit the rest of the Bible. Let’s consider a series of questions:
- What was the consistent thinking of the rich ruler? (That obedience would give him heaven -- and he had been obedient.)
- What do we ultimately learn about the rich ruler? (That he could not (or did not) obey. He was unwilling to sell all that he had.)
- Is it possible that with His questions Jesus was “playing along” with the rich ruler in order for the rich ruler to see the truth - that he could not work his way into heaven?
- If Jesus was “playing along,” why didn’t He say to the rich ruler, “I was just kidding you, the key to heaven is grace, there is nothing you can do to be saved - including giving away your money or your life?” (Read 1 Corinthians 13:3 and compare.)
- Re-read Matthew 19:23-24. This hardly sounds like Jesus is kidding about money being a problem. What do you think Jesus means? Is there one theme in this entire dialog? (Jesus’ conclusion (Matthew 19:26) is that salvation is impossible for men, but possible through God. If we work back from that, we see that this rich ruler depended first on his works and second on his wealth. These were things within his power. Jesus showed the rich ruler he was wrong about his works, and Jesus shows us that the ruler was dependent on his money.)
- On what should the rich ruler depend? (God!)
- If that is true, was giving away his money about helping the poor or about saving the rich ruler? (It was all about the rich ruler. The question was whether he would trust God or his money. He decided to trust his money.)
- On what should the rich ruler depend? (God!)
- Read Matthew 19:27-28. Peter and the disciples say they have left everything and followed Jesus. What does Jesus say the disciples will have? Things? (No. Power.)
- Read Matthew 19:29. I see two things on this list that represent wealth - houses and fields. Does it seem that this is a discussion of money? (No! This is about putting God first. Depending on God.)
- Let me ask you again, why is it hard for a rich person to enter the Kingdom of Heaven? (This is about grace and dependance. We cannot depend on our works. We cannot depend on our money. We cannot depend upon family. We must depend only upon God.)
- Read Matthew 19:16-17. If someone asked you this question, how would you respond? (I would say “There is nothing good you can do to enter heaven. Instead, you must rely on what Jesus did on your behalf.”)
- Nicodemus
- Read John 3:1. What do we learn about Nicodemus? (He was a man of influence. In the past I’ve read extra-Biblical sources that indicate that the House of Nicodemus was one of the richest.)
- Read John 3:2. I think Nicodemus intended to compliment Jesus. If you were Jesus, would you be complimented? (No. Nicodemus comes at night, which makes it appear he does not want to be seen with Jesus. He says Jesus is a teacher, he does not acknowledge that He is the Messiah.)
- Read John 3:3. Has Jesus dispensed with the “small talk?” (Yes. He gets right to the point.)
- Read John 3:4-10. Nicodemus comes with what he thought were compliments. Is Jesus complimenting Nicodemus? (No!)
- What does this teach us about dealing with the rich and powerful? (Jesus shares truth with Nicodemus, but He is not compromising truth to get Nicodemus to endorse Him.)
- Read John 3:11. Is “you people” a compliment? Who, exactly, is “you people? (Probably the rich and powerful leaders.)
- Read John 3:12-15. We discussed earlier the issue about Jesus denying that He was God. What does Jesus say here about His divinity? (He says that He “came from heaven.”)
- Unlike the rich ruler, we are not given Nicodemus’ final reaction to this discussion. What does Jesus say that indicates Nicodemus was probably thinking about whether he would accept Jesus as the Messiah? (Jesus predicts exactly how He will die. This was powerful proof to Nicodemus.)
- Read John 7:50 and John 19:38-40. What did Nicodemus ultimately decide about Jesus? (We see that Nicodemus spoke against Jesus’ arrest and that he helped claim Jesus’ body and prepared it for burial.)
- Let’s get back to Jesus’ final statements in the interview with Nicodemus. Read John 3:16-18. What is the standard for the judgment? (Belief. If you do not believe in Jesus, you are “condemned already.” The “already” suggests that our works do not earn salvation. If you don’t believe, we don’t need to get into the issue of your works.)
- Read John 3:19-21. Is there a connection between belief in Jesus and works? (If you do evil, you love darkness. If you live by the truth, you love the light because your works have “been done through God.”)
- Attitude
- Read Luke 16:13-15 and Deuteronomy 8:17-18. What are some major attitude issues for those who are rich? (A superior attitude. First, the attitude that they are responsible for their wealth, and second, an attitude of devotion to wealth.)
- How does that fit into the two stories we studied: the rich ruler and Nicodemus? (The rich ruler was looking for an affirmation of his righteousness. Nicodemus, was offended when Jesus told him that he needed to do something different to be saved.)
- Do you have to be rich to love money? (No. Some love money (and are covetous of the rich) because they don’t have any. They, too, are devoted to money.)
- When Jesus says in Matthew 19:23 that it is hard for a rich man (woman) to enter Heaven, what do you now think He meant? (Getting into heaven turns on grace, dependence on God. Wealthy people often have the attitude of self-dependence. The two attitudes are in tension.)
- Friend, what is your attitude towards money? Do you depend on it? Why not commit today to depending on God - whether for salvation or for your daily needs?
- Read Luke 16:13-15 and Deuteronomy 8:17-18. What are some major attitude issues for those who are rich? (A superior attitude. First, the attitude that they are responsible for their wealth, and second, an attitude of devotion to wealth.)
- Next week: Discipling the Powerful.